RESDUNG KRONIK – Rahsia Suami Bebas Resdung, Tak Perlu Pembedahan RM15 Ribu

Cantik Sihat Dengan Shaklee

Hai Cikta nak berkongsi kisah pengalaman suami diserang resdung yang kronik.

Bercerita tentang resdung, mesti ramai yang seperti Cikta. Cikta sebelum ni menganggap resdung atau dikenali dengan nama sinusitis ni sebagai satu penyakit biasa. Sehinggalah suatu hari suami Cikta sendiri terpaksa dirawat di Hospital kerana menghidapi sinus yang teruk.

Bermula dengan kerap bersin dan selsema diawal pagi. Suami Cikta juga kerap diserang vertigo. Mula-mula memang ingat suami hanya mengalami tekanan darah rendah. Tapi lepas buat checkup Doktor diagnosed sebagai vertigo iaitu keadaan berasa dirinya atau persekitaran seperti berpusing-pusing, telinga berdengung , pandangan kabur, mual dan muntah-muntah. Vertigo ini akan menyerang 5 6 kali setahun. Yang paling merisaukan bila dapat tau vertigo boleh menyebabkan masalah pendengaran atau pekak.

Pada March 2017, suami Tiba-tiba diserang demam panas. Disitulah segalanya bermula, bila check darah denggi semua negative. 3hari masuk lebih kurang 12botol air. Demam kebah tapi kepala masih sakit. Tersangat risau masa itu.

Disebabkan Suami ada sejarah sinus semasa dia sekolah dahulu. Jadi masa hari keempat Doktor menyuruh suami menjalani ‘Ct Scan.’

Resultnya…. jeng jeng jeng…

Sakit kepala itu memang disebabkan oleh sinus yg teruk. setiap saluran dan rongga di muka belah kiri penuh dengan sinus. belah kanan pun tinggal sedikit ruang. Allahhuakbar! Dan sinusnya telah dijangkiti kuman.

Suggestion Doktor tentunya pembedahan. kosnya RM15000 – RM20000. Disebabkan kos yang tinggi, kami mengambil keputusan untuk ikhtiar cara lain dulu iaitu mencuba Vivix Shaklee dan ubat hospital terlebih dulu. dengan harapan tidak ada pembedahan yang akan berlaku.

2 minggu istiqamah makan Vivix Shaklee setiap hari. Alhamdulillah semasa pergi checkup semula. Sinus yang telah dijangkiti kuman sudah tiada dan rongga seperti sediakala. Alhamdulillah! Alhamdulillah! Alhamdulillah!

Kini suami bebas vertigo dan resdung.

Jadi jika anda rasa vivix tu mahal, try la sakit. kosnya menelan beratus kali ganda dari harga sebotol Vivix Shaklee. Serious!

.

BAGAIMANA RESDUNG BOLEH TERJADI?

resdung berpunca daripada alahan. 90 peratus daripada alahan ini pula disebabkan apa yang ada di rumah seperti di bawah selimut, bantal, tilam dan binatang peliharaan. Di samping itu, katanya, sesetengah orang pula alah pada bedak herba, ubat-ubatan, buah-buahan seperti nanas, epal, tomato, badam dan lain-lain.

Apabila seseorang mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak dan akan menyebabkan pergerakan udara serta pengeluaran cecair tidak berlaku secara normal.

PETUA UNTUK PESAKIT RESDUNG

  1. Elakkan membela binatang berbulu dalam rumah seperti kucing, arnab dan anjing.
  2. Elakkan menggunakan kain selimut yang dibuat daripada bulu binatang, sebaliknya, gunakan selimut yang diperbuat daripada bahan-bahan sintetik (tiruan).
  3. Elakkan menggunakan tilam dan bantal yang dibuat daripada bulu binatang. Selalu basuh sarung tilam/bantal dengan air panas untuk membunuh pijat/serangga dan membuang habuk sekurang-kurangnya dua kali seminggu.
  4. Gunakan pembersih hampa gas yang baik dan mempunyai penapis yang baik
  5. Kurangkan penggunaan permaidani dan set sofa yang dibuat daripada barang-barang kain atau bulu.
  6. Berhati-hati bagi pengguna katil di tingkat bawah kerana anda akan menyedut segala habuk dari tilam di atas.
  7. Selalu basuh barang permainan yang lembut.
  8. Simpan pakaian di dalam almari yang tertutup.
  9. Elakkan penggunaan tirai langsir yang berat dan banyak kain. Selalu cuci kalau menggunakan penapis nyamuk pada tingkap.
  10. Gunakan kain yang lembap untuk mengelap barangan alat perkakas rumah.
  11. Amalkan menggunakan penutup hidung semasa mengemas rumah/perabot.
  12. Elakkan memakan makanan yang ada alah padanya.

 

PEMBEDAHAN BUANG HIDUNG

Setiap pagi, sering gatal gatal, kerap bersin, berhingus dan berkahak pada waktu pagi. Ini merupakan antara simptom yang paling tidak digemari oleh mereka yang mempunyai masalah resdung.

Penghidap resdung yang kronik, bukan sahaja memerlukan pembedahan, malah ia mungkin membawa kepada penyakit lain yang lebih serius seperti barah. Komposer terkenal Ajai antara selebriti yang terpaksa membuat pembedahan buang hidung akibat resdung yang dideritainya beberapa tahun lalu

KOS PEMBEDAHAN BUANG HIDUNG

Menurut Ajai, pembedahan hidungnya itu menelan kos mencecah RM28,000 di sebuah hospital swasta.

Agak mahal juga kos pembedahan tu kan?

Agak agak ada tak antara kita yang sanggup biarkan masalah resdung tu dari melarat sampai kena tanggung kos pembedahan yang mencecah puluhan ribu ni? 

“Hidung berbalut sebab darah tak henti2 keluar. Darah, lendir, darah beku keep on flowing masa 2-3 hari pertama. Sampai hari ni (hari ke-8), masih lagi berdarah tapi dah mengalir macam itu hari. Cuma darah beku. 

Yang tak bestnya darah beku tu ada melekat di kerongkong. Memang tak selesa sangat. Terasa pahit, kelat dan ada benda melekat.” – SUMBER

RESDUNG MEMBAWA BARAH JIKA TAK DIRAWAT

Menurut Pakar Telinga, Hidung dan tekak (ENT), Dr Isa Rejab, resdung jika dibiarkan ke peringkat parah bukan sahaja memerlukan pembedahan, malah ia mungkin membawa kepada penyakit lain yang lebih serius seperti barah. 

RAMUAN UTAMA DALAM VIVIX MAMPU KURANGKAN SIMPTOM RESDUNG

Selain terus bergantung kepada ubat ubatan hospital, pesakit resdung sekarang ramai yang beralih kepada ubat resdung yang lebih semulajadi. 

Selain taknak bergantung kepada ubatan hospital selama lamanya, elak pembedahan yang makan kos puluhan ribu, sekurang kurangnya cara ini membantu mengurangkan gejala resdung.

Antara ramuan utama yang ada dalam sebotol Vivix : 

ANGGUR MUSCADINE

LOBAK UNGU

BUAH ELDERBERY

TESTIMONI PENGGUNA VIVIX UNTUK RESDUNG