CZER – Cara Sembuhkan Luka Bersalin Czer Dengan Cepat

Cantik Sihat Dengan Shaklee

luka bersalin czer lambat sembuh?

Melahirkan secara czer memanglah kalau dilihat secara luarannya ramai yang akan kata kita nampak sihat. Nak berjalan tak payah kepit kepit sebab kat bawah tu tak sakit. Masa dalam pantang nak jalan pun laju je tak macam orang yang bersalin normal.

Tapi luka kat perut tu pedihnya agak lama nak hilang. Bagi wanita yang bersalin secara czer, itu lah dilema yang mereka hadapi. Rasa pedih pada bekas luka operate tu masih terasa walaupun dah 90 hari melahirkan. Paling mengerikan jika luka czer tiba tiba bernanah. 

LUKA CZER TERBUKA SEMULA, KELUAR NANAH

Menurut Dr Zubaidi, bernanah di kawasan luka pembedahan adalah suatu yang serius terutama bagi pesakit diabetes. Nanah harus dikeluarkan, dibersihkan dan diberikan rawatan antibiotik. 

PUNCA LUKA PEMBEDAHAN LAMBAT SEMBUH

Ada beberapa punca yang membuatkan luka pembedahan kita lambat sembuh. Kadang kadang kita dah sedaya upaya menjaga luka tersebut dari luaran tapi tetap juga lambat sembuh. Ada juga pesakit kencing manis yang luka lambat sembuh sampai berulat!Jadi ini antara punca luka lambat sembuh

  • Warga Emas (orang yang berumur lebih 60 tahun)
  • Pesakit yang sebelum ini mengalami kekurangan berat badan akibat kekurangan nutrisi seimbang
  • Pesakit yang kurang Vitamin C
  • Pesakit kronik seperti pesakit diabetes, pesakit kanser yang menjalani rawatan radioterapi & kimoterapi
  • Pesakit autoimmune seperti SLE yang dirawat dengan steroid
  • Penghisap Rokok

CARA UNTUK MENJAGA LUKA BERSALIN CAESAR SUPAYA BETUL BETUL SEMBUH

PASTIKAN KAWASAN LUKA SENTIASA KERING
Elakkan luka czer dalam keadaan basah. Selepas mandi, pastikan kawasan luka itu kering. Ibu boleh anginkan di hadapan kipas atau dengan cara lebih mudah, gunakan pengering rambut. Ini penting untuk elakkan luka berada dalam keadaan lembap dan akan mudah dijangkiti kuman.
 
CARA PAKAI BENGKUNG DENGAN BETUL
Jika ibu bersalin czer hendak memakai bengkung, pastikan pakai bengkung selepas seminggu atau dua minggu pembedahan. Cara memakai bengkung bagi ibu bersalin czer adalah ibu perlu mengeringkan dahulu kawasan luka dan letakkan lapisan kapas atau tisu yang tidak melekat supaya boleh menyerap peluh agar kawasan luka sentiasa kering.
 
ELAKKAN MENGGUNAKAN UBATAN TRADISIONAL SEPERTI MINYAK SAPU UNTUK PULIHKAN LUKA
Tidak digalakkan menggunakan ubat-ubatan tradisional seperti minyak atau herba untuk menyembuhkan luka kerana dikhuatiri minyak tersebut akan mengganggu percantuman semula kulit.
 
Doktor akan menasihatkan agar mereka tidak meletakkan sebarang ubat-ubatan tradisional dalam tempoh 10 hari pertama selepas luka dijahit. Setelah yakin luka sudah bercantum, barulah doktor memberikan kebebasan untuk membuat apa yang diingini pada luka tersebut.
 
PARUT LUKA CZER
Untuk mengurangkan parut atau juga dikenali sebagai ‘keloid’ terutama pada luka caesarean, eloklah disapu dengan vitamin E.
 
Keloid wujud akibat reaksi tubuh terhadap luka. Hal ini berbeza antara seorang individu dengan individu yang lain. Walau bagaimanapun, sebelum vitamin E disapu, pastikan luka tersebut sudah kering.
 
RISIKO JAHITAN TERBUKA ITU BIASA
Risiko jahitan terbuka tetap ada dan ia perkara biasa. Jahitan terbuka disebabkan oleh beberapa perkara. Antara penyebabnya ialah benang yang digunakan kerana ada benang yang cepat menyerap iaitu sebelum kulit bercantum kembali.
 
Selain itu, bergantung juga pada jenis tisu pada kawasan luka tersebut. Ada orang yang tisunya terlalu nipis dan mudah terkoyak. Mereka ini memang berisiko untuk luka terbuka kembali selepas dijahit.
 
Satu lagi ialah cara jahitan. Sekiranya jahitan terlalu ketat, masalah boleh timbul.
 
JAHIT SEMULA LUKA YANG TERBUKA
Sekiranya ibu mendapati jahitannya terbuka, segera berjumpa doktor untuk memastikan adakah perlu dijahit semula ataupun tidak.
 
Sekiranya bahagian yang terbuka tidak terlalu besar, doktor akan biarkan sembuh dengan sendiri.
 
Akan tetapi, sekiranya yang jahitan yang terbuka itu besar, doktor akan menjahit semula. Memang kalau dibiarkan akan sembuh tetapi tidak cantik dan otot tidak akan bercantum balik dan tidak kuat. Akan timbul masalah lain di kemudian hari.
 
DIABETES DAN LUKA CZER
Ibu hamil yang menghidap diabetes, akan mengambil masa untuk sembuh luka jahitan. Oleh yang demikian, mereka perlu pastikan tahap kencing manis dikawal. Kandungan gula dalam darah penting agar proses penyembuhan cepat.
 
MAKAN MAKANAN SEIMBANG
Vitamin C salah satu bahan utama untuk mempercepatkan luka bersalin sembuh. Pastikan tubuh cukup vitamin terutama vitamin C kerana dapat mempercepatkan proses penyembuhan.
 
AMBIL MULTIVITAMIN UNTUK PENYEMBUHAN SEGERA
Selepas bersalin digalakkan mengambil multivitamin. Makan sayur dan buah-buah banyak kerana kandungan seratnya boleh mengurangkan sembelit. Akan tetapi sekiranya sudah lebih 14 hari namun luka masih tidak sembuh, jumpalah doktor segera kerana takut ada jangkitan.
 
HATI-HATI DENGAN UBATAN TRADISIONAL
Ibu selepas bersalin perlu berhati-hati terhadap pengambilan ubat-ubatan tradisional terutamanya dari segi kebersihannya. Dikhuatiri kandungannya akan membahayakan kesihatan.
 
[Sumber : Majalah PAMA]

7 JENIS MAKANAN UNTUK SEMBUHKAN LUKA CZER DENGAN CEPAT

MAKANAN YANG KAYA DENGAN VITAMIN C
Contohnya termasuk limau, buah beri, kiwi, dan brokoli. Vitamin C adalah penting untuk
membina protein baru yang diperlukan untuk membaiki kulit, tisu parut, tendon,
dan saluran darah. Vitamin ini juga membantu badan mengekalkan rawan dan tisu
tulang. Ia juga adalah penting dalam mencegah radikal bebas, yang boleh
merosakkan tisu kulit dan menghalang penyembuhan luka.

MAKANAN YANG KAYA DENGAN VITAMIN A
Contohnya termasuk lobak merah, bayam, dan kentang manis.
Vitamin A memainkan peranan
penting dalam pengeluaran sel-sel darah putih. Yang berkaitan dengan
penyembuhan luka, sel-sel darah putih mempunyai peranan besar melawan jangkitan
pada tapak luka. Sel-sel darah putih yang menentukan kekuatan sistem imun kita
juga akan menghalang bakteria yang berpotensi dari menyerang bekas luka tersebut. Menambah
makanan yang kaya vitamin A dalam pengambilan harian anda akan meningkatkan
sistem imun dan dengan itu, meningkatkan kadar penyembuhan luka czer.

MAKANAN YANG TINGGI OMEGA-3 ASID LEMAK
Contohnya termasuk salmon, tuna,
biji rami, dan kacang mentah.
Omega-3 asid lemak adalah bahan
penting yang diperlukan untuk penyembuhan luka, kerana ia membantu mengurangkan
keradangan. Oleh itu, makanan yang diperkaya dengan asid lemak omega-3 akan
mengurangkan bekas sekitar luka zcer tersebut daripada bengkak, menggalakkan penyembuhan lebih cepat. Asid lemak juga memainkan peranan sebagai pembunuh kesakitan yang
ketara. Dengan cara ini, omega-3 asid lemak perlu diambil jika anda mengalami
sakit sendi atau artritis, serta luka yang terdedah.

MAKANAN YANG KAYA DENGAN PROTEIN
Contohnya termasuk telur, ayam,
daging lembu, dan kacang soya.
Sebaik selepas bersalin czer, badan
bertindak balas dengan serta-merta melalui pendarahan. Ini adalah satu fasa
penting dalam penyembuhan luka awal, pendarahan yang membantu membersihkan
bekas luka. Dalam usaha untuk menghentikan pendarahan, badan menghantar lebih
protein ke kawasan yang cedera. Protein juga digunakan dalam keseluruhan proses
penyembuhan dan pemulihan. Oleh itu, adalah jelas bahawa dalam penyembuhan
luka, badan menuntut jumlah protein berkualiti tinggi yang sangat banyak.

MAKANAN YANG BERTINDAK SEBAGAI ANTI RADANG
Contohnya termasuk madu dan
kunyit.
Makanan anti-radang mengurangkan
keradangan termasuk bengkak dan jangkitan. Sesetengah ubat-ubatan tradisional
melibatkan bahan-bahan anti-radang untuk meningkatkan proses penyembuhan. Dua bahan yang paling biasa yang menjadi
agen anti-radang berkesan adalah madu dan kunyit. Bahan-bahan ini boleh
ditambah ke dalam makanan tertentu atau digabungkan bersama-sama untuk
mempercepatkan proses penyembuhan luka. Menggabungkan madu dan kunyit
serbuk ke dalam segelas omega-3-fatty asid yang kaya dengan susu badam
memberikan anda minuman bermanfaat untuk penyembuhan luka yang berkesan, di
samping memberi kehangatan dan keselesaan semasa proses penyembuhan tersebut.

MAKANAN DIPERKAYA DENGAN ZINC
Contohnya termasuk bijirin, daging merah, dan
makanan laut.

Zink diperlukan dalam penyembuhan luka kerana ia meningkatkan
pembahagian sel, pengeluaran kolagen, sintesis protein, dan peningkatan sistem
imun. Oleh itu, mineral tertentu ini adalah penting semasa proses penyembuhan luka czer di mana sel-sel baru kulit, tisu penghubung, dan saluran darah terbentuk.

Untuk meningkatkan penyembuhan luka, ambil makanan yang mengandungi kandungan zink yang mencukupi. (pastikan anda tidak terlebih mengambilnya, kerana makanan yang
tinggi kandungan zink biasanya tinggi kolesterol, yang tidak akan memberi manfaat
kepada keseluruhan kesihatan anda jika diambil secara berlebihan)

MAKANAN YANG KAYA DENGAN ZAT BESI
Contohnya termasuk sayur-sayuran berdaun, lentil, dan ayam
belanda.
Zat Besi adalah penting dalam penyembuhan luka kerana ia membantu
mendapatkan oksigen melalui hemoglobin ini ke bekas luka. Bekalan darah yang
mencukupi akan meningkatkan penyembuhan luka. Oleh itu, penggunaan harian
makanan yang mengandungi zat besi bermanfaat dalam meningkatkan penyembuhan luka.

VIVIX BANTU CEPATKAN SEMBUHKAN LUKA BERSALIN CZER

Macam mana vivix bertindak? Ok secara umumnya..Vivix ni tinggi kandungan antioksidan dan resveratrol yang bertanggungjawab bukan sahaja melindungi sel malah DNA. Bila sel kita dalam keadaan sihat, sistem dalam badan dapat berfungsi dengan baik. Maka proses penyembuhan selepas bersalin juga dapat berjalan dengan baik.

Selain itu, Vivix juga akan membantu dengan mitokondria atau pusat janakuasa tenaga. Dalam erti kata lain, tenaga kita dihasilkan melalui mitokhondria ni (dalam sel). Bila semakin banyak mitokhondria terhasil, semakin banyak tenaga boleh dihasilkan. Hasilnya badan kita akan rasa lebih cergas dan bertenaga.

Bg mereka yg bersalin secara czer atau bg mereka yg menjalani apa-apa jenis pembedahan untuk memastikan luka cepat baik boleh berikhtiar dengan Vivix. Baik juga bagi memudarkan parut akibat jahitan slps pembedahan.

Dalam setiap botol Vivix terdapat ramuan dari buah ELDERBERY yang kaya dengan Vitamin A dan Vitamin C. Kedua dua vitamin ini sangat penting untuk membantu tubuh melawan penyakit dan mengekalkan kesihatan yang optima. BIOFLAVONOIDS dalam elderberry pula membantu sistem imun tubuh dengan meningkatkan paras antioksidan dan menghalang virus yang merosakkan dinding sel. 

KELEBIHAN VIVIX UNTUK WANITA LEPAS BERSALIN

Oleh kerana Vivix boleh membantu masalah luka czer bernanah, semakin ramai wanita yang memilih Vivix ketika berpantang. Tidak kira sama ada bersalin secara normal ataupun czer, vivix tetap menjadi pilihan utama bagi wanita yang nak luka bersalin tu cepat sembuh. Siapa yang taknak kan?

Antara kelebihan lain jika mengambil vivix ketika berpantang adalah :

  • Luka cepat kering dan sembuh
  • Memberi tenaga serta kecergasan kepada tubuh
  • Sebagai milkbooster terbaik

Vivix bertindak dengan memperbaiki sel yang rosak. Maklum la, ibu yang lepas bersalin banyak terputus uratnya, membantu mengecutkan rahim dan menambah darah dalam badan kerana wanita bersalin telah banyak kehilangan darah. Memberi tenaga kepada sel, ini sedikit sebanyak membantu ibu selepas bersalin bertenaga untuk bangun.

PENGALAMAN AINUL MINUM VIVIX UNTUK LUKA BERSALIN

Bersalinkan Maryam secara normal dan vacum. 2 hari sakit tak dapat tidur, seminggu di hospital, 2 kali induce masuk ubat, 1 induce drip.. Sehari balik dari hospital, maryam demam panas dan kuning naik tinggi. Jadi kena masuk nicu. 5 hari dia di NICU, Ainul ulang alik 2-3 kali ke DEMC setiap hari untuk hantar susu

Jahit kat bawah yang ”banyak” belum sembuh.. asyik bergerak ke sana sini sampai 1 tahap ainul nakberjalan pun sakit giler. nak duduk lagi la. sampai dalam kereta menangis dekat husband sebab tak boleh nak duduk pun. nak duduk pun takut. huhuu

Ya ALLAH sakitnya. Nak duduk sakit..Nak berjalan lagi la sakit..Sampai nak duduk menanges.. huhuhu. Last pilihan Ainul makan VIVIX. dulu rasa vivix ni MAHAL la. Tapi bila dah SAKIT , MAHAL dah tak nampak dah. Yang PENTING sakit hilang.

TESTIMONI PENGGUNA VIVIX UNTUK LUKA CZER CEPAT SEMBUH

3 CARA SEMBUHKAN LUKA CZER DENGAN CEPAT

MAKAN BERKHASIAT

JAHITAN CZER CEPAT SEMBUH

VIVIX

NAK DAPATKAN VIVIX UNTUK SEMBUHKAN LUKA CZER?

Hai saya Ismaliza, pengedar Vivix Shaklee sejak 2013. Saya sendiri mengamalkan vivix untuk luka bersalin cepat sembuh. Nak dapatkan Vivix? Boleh terus order secara online atau pun Whatsap saya untuk details